Friskis & Svettis-logotyp

NORRKÖPING

artikel instruktiva.jpg

Styrka & teknik

Oavsett om du vill träna från grunden, bli mer stabil, uthållig, explosiv eller maxstark finns det styrke- och teknikfokuserad träning för dig.

Box
Box är tuff träning med mycket box- och kamsportskänsla. Passet är instruktivt och du tränar med handskar och mitsar. Träningen görs två och två under stora delar av passet. Box präglas av pepp, enkelhet, fight- och teamkänsla samt stor attityd. Alltid med glimten i ögat. Passet är 60 minuter om inget annat anges.


Cirkelfys
Cirkelfys är ett instruktiv och funktionellt pass där du tränar i olika stationer placerade i en cirkel. I en del stationer använder vi redskap och i andra kroppsvikt. Ledaren går igenom alla övningar innan passet och hjälper till under träningen. Du väljer själv belastning. 

I Cirkelfys vill vi skapa förutsättningar för att kroppen ska kunna utföra det den är byggd för. Att kunna sträcka, böja, rotera i rörelser där stora delar av kroppen jobbar tillsammans. I fokus står att bana in rörelserna rätt, därefter tar vi i och belastar i övningarna. Passet är 60 minuter om inget annat anges. 


Core 
Träna och utmana dig själv i styrka, stabilitet, balans och rörlighet. Coreträningen bygger både på enkla och fokuserade övningar och på större, sammansatta övningar för hållning, stabilisering och balans. Du tränar utan redskap, med kroppen som belastning och utgår från olika utgångsställningar både på golvet och i stående. Passet vänder sig till dig som är igång med träning och vill komplettera med mer specifika övningar för rygg, mage, bålstyrka och stabilitet.


Core soft
Träna och utvecklas i dina rörelsetekniker, din hållning, stabilitet och kontroll. Vi jobbar fokuserat och medvetet. Mycket fokus är på mage och rygg, men vi tränar även andra stora leder som skuldra, höft, knä och fot. Du tränar utan redskap, med kroppen som belastning och utgår från utgångsställningar både på golvet och i stående. Core soft vänder sig till dig som vill träna mjukt och hänsynsfullt med leder och muskler. Kanske är du ny, ovan, äldre eller vill varva din tuffare träning med mer återhämtande.

 


HIT 
HIT är ett pass med hög intensitet rakt igenom. Passet är ett av våra tuffaste och utmanar din uthållighet, styrka, kondition, spänst, explosivitet och snabbhet. HIT är ett instruktivt pass uppbyggt i zoner. I varje zon utför du tre olika övningar i så många varv du hinner. Tempot är högt och vissa övningar bygger på redskap som kettlebells, skivstänger, medicinbollar eller hopphäckar. HIT är rejält tuff träning, men du tävlar mot dig själv och du har gruppen och ledaren som stöd. Du ska vara tränad, van att jobba med redskap och gilla att utmana dina gränser. Passet är 60 minuter om inget annat anges. 


Power Hour
Power Hour är ett styrke- och konditionspass som bygger på teknikenkla övningar. Du använder medicinboll som redskap, jobbar i ditt eget tempo och bestämmer själv hur tufft det blir. Vi garanterar en riktig genomkörare och hög puls. Passet är instruktivt och 60 minuter långt om inget annat anges.


Skivstång
Skivstång är rak och ösig styrketräning med skivstänger som redskap. Ledaren guidar dig genom passet som är instruktivt, enkelt och effektivt med drivande musik. Belastning och vikt på skivstången anpassar du själv. Övningarna ger dig styrkeuthållighet för ben, höfter, rygg, mage, bröst, axlar och armar. Passet är 60 minuter om inget annat anges.


SkivtångIntervall
Skivstång Intervall är ett Skivstångspass som avslutas med 15 minuter konditionsträning i intervallform. Konditionsövningarna är enkla men blir rejält jobbiga för dig som vill. Passet vänder sig till dig som vill komplettera Skivstång med konditionsträning i ett och samma pass. Passet är 75 minuter.


SkivstångSpin
SkivstångSpin är ett effektivt kombipass. Vi inleder med Skivstång där du tränar styrka för armar, axlar, skuldror, mage, rygg, höfter och ben. Därefter följer Spinning där du tränar din kondition och uthållighet. Passet är 60 minuter om inget annat anges.

 

Åldersgränser

Gym: från året du fyller 13 år.
Instruktiva pass: från året du fyller 13 år.
Övrig gruppträning: från året du fyller 10 år. (10-13 år i vuxens sällskap.)
Jympa familj: 2-6 år
Familjefys: 6-12 år

På Spin och IW rekommenderar vi att du är minst 150 cm lång.
Fram till året du fyller 16 år krävs målsmans sällskap vid tecknande av medlemskap samt vid köp av träningskort och engångsbiljett. Målsman är alltid ytterst ansvarig för den unge medlemmen och hens träning.