Friskis & Svettis-logotyp

NORRKÖPING

Jympa

Vår Jympa innehåller alla viktiga delar: uppvärming, rörlighet, styrka, kondition, nedvarvning och avslappning. Här bjuds du på träningsglädje när den är som bäst. Tiden för ett jympapass är normalt 55 minuter, inklusive stretch och nedvarvning.

Jympa bas
Bas är en skonsam jympa som bygger upp styrka, kondition och rörlighet från grunden. Pass fritt från hopp, men innehåller lite jogging och andra steg som lättar från golvet. Jympa bas passar dig som vill komma igång med träningen, som tycker att Jympa medel är i tuffaste laget eller som vill ha allsidig och skonsam träning utan hopp.


Jympa medel
Medel passar dig som är van att träna och vill ha mer krävande styrke- och konditionsövningar. Passet har ett ösigt tempo där du utmanas i styrka, kondotion och rörlighet. Tyngre övningar varvas med lättare och en hel del hopp förekommer. Vill du kan det bli riktigt tuff träning.
 


Jympa intensiv
Intensiv är hård träning för dig som redan är vältränad och tycker om att träna med hög belastning. I passet varvas tung och krävande styrketräning med konditionsavsnitt där pulsen snabbt jobbas upp på hög nivå. Räkna med en hel del mjölksyra!


Jympa puls
Puls är för dig som är van att jympa, gillar tempo och inspireras av rörelseutmaningar. I Jympa puls följer vi musikens driv med roliga steg och pulshöjande övningar i ett längre konditionsavsnitt. Under passet utmanas framförallt din kondition och koordination, men även styrka, balans och rörlighet tränas. Jympa puls finns både på bas- och medelnivå.


Jympa soft
Soft är en jympa som tar extra hänsyn till muskler och leder. Här kan du bygga upp styrka, kondition, stabilitet och rörlighet med säkra rygganpassade övningar till inspirerande musik. Passets övningarna är enkla, både att förstå och utföra. Det finns gott om tid att hinna med rörelserna och passet innehåller inga hopp. Jympa soft startar med mjuk uppvärmning. Därefter tränar du styrka för hela kroppen. Sedan följer kondition. Passet avslutas med nedvarvning, rörlighetsträning och avslappning.


Jympa station
Station är jympa för dig som gillar peppande, omväxlande och styrkeinriktad träning. Passet inleds med en skön uppvärmning. Sedan tränar vi styrka i stationer, där redskap som brädor, hantlar eller gummiband används. Passet avslutas sen med ett svettigt konditionsavsnitt. Även om station är vår mest styrkeinriktade jympa så får du allsidig träning av styrka, kondition och rörlighet. Passet är 70 minuter långt om inget annat anges.


Station soft
Station soft är ett jympapass med extra mycket styrkefokus. Det passar dig som vill träna lugnare för återhämtning, dig precis börjat träna eller dig som är äldre. Du anpassar övningarna efter förmåga och dagsform. Passet är 70 min långt och rymmer jympans allroundträning samt extra styrke- och stabilitetsträning. Passet inleds med en skön uppvärmning. Sedan följer stationsträning där vi delar in oss i mindre grupper och tränar styrka, ibland med redskap som brädor, hantlar eller gummiband. Ledaren visar och instruerar och vi peppar varandra. Passet avslutas med ett konditionsavsnitt. 


Jympa enkel
Enkel vänder sig främst till dig med intellektuell funktionsvariation. Passet bygger på enkla rörelser och mycket glädje. Var och en deltar utifrån egna förutsättningar. Jympans viktigaste uppgift är att inspirera till rörelseglädje och gemanskap. Rörelserna är mycket enkla och tränar kroppens grundfunktioner. Flera av övningarna bidrar till kroppsmedvetenhet, hållning och balans. Många deltagare har assistenter som hjälper till på passet. Assistent, anhörig eller annan intresserad är välkommen att vara med kostnadsfritt.


Jympa special
Special är ett pass för dig som tycker den vanliga gruppträningen är i tuffaste laget. I passet använder vi stol och gummiband för att förstärka och underlätta styrketräningen och som stöd i balansövningarna. Jympa special passar dig som har knä- eller höftproblem eller som har svårt att ta dig ner på och upp från golvet. Övningarna är mjuka och tillåtande. Efter passet är målet att du ska ha en skön känsla i kroppen.

 

 

Åldersgränser

Gym: från året du fyller 13 år.
Instruktiva pass: från året du fyller 13 år.
Övrig gruppträning: från året du fyller 10 år (10-13 år i vuxens sällskap).
Jympa familj: 2-6 år.
Familjefys: 6-12 år.

På Spin och Indoor Walking rekommenderar vi att du är minst 150 cm lång.
Fram till året du fyller 16 år krävs målsmans sällskap vid tecknande av medlemskap samt vid köp av träningskort och engångsbiljett. Målsman är alltid ytterst ansvarig för den unge medlemmen och hens träning.

Terminspass

Jympa enkel och Jympa familj är terminsbundna pass med uppehåll över sommar och jul. Även Söderköping och Skärblacka går efter termin.

Höstterminen 2017
Jympa familj: lördagar, 16/9-2/12
Jympa enkel: söndagar, 3/9-10/12