Friskis & Svettis-logotyp

NORRKÖPING

artikel spin.jpg

Spinning

På våra Spinningpass har du möjlighet att träna din kondition precis så mycket som du önskar. Riktigt, riktigt tufft eller lättsamt och mindre svettigt.

Spin är konditionsträning på cykel. Träningen är skonsam för leder och muskler. Du som vill kan träna och utmana din kondition fullt ut. Under passet ger ledaren information om rätt teknik och position. Alla våra Spincyklar är utrustade med SPD-pedaler för dig som använder denna typ av skor.


Spin distans
Spin distans är varierad uthållighetsträning med mycket musikkänsla. Genom passet följer vi musikens dynamik. Du sätter själv nivån med hjälp av ledarens guidning i ansträngning eller belastning. Om passet är längre än 55 minuter anges tiden i passbeskrivningen.


Spin intervall
Spin Intervall är intensiv och utmanande intervallträning. Genom passet kan du utmana dig själv och känna kicken som en tuffare ansträngning ger. Du tränar utifrån din dagsform och ledaren guidar och peppar. Intervallpassen finns i tre varianter: långa intervaller, korta intervaller och pyramid. I Spin intrervall pyramid blandas intervaller i olika längder. Formen är som i en stege så antingen blir intervallerna kortare och kortare eller längre och längre i logisk följd.


Spin norska intervaller
I Norska intervaller är upplägget 4 x 4 minuter med 4 minuters vila mellan varje intervall. Ett upplägg som visat sig vara otroligt effektivt för ökad kondition. Under intervallerna är tanken att pulsen ligga på minst 90 procent av max. Det gör passet till en träningsutmaning utöver det vanliga.

 


Spin puls distans
Spin Puls distans är tuff konditionsträning med fokus på uthålllighet. Vi använder pulsband och intensitetsmätare, så att du kan följa din egen ansträngningsgrad. Träningen är enkel att hänga med på, du klättrar mjukt upp i belastning och får en rejäl och uthållig konditionsträning. Helhetskänslan är ett flow. Passet riktar sig till dig som är van spinnare och vill ha en utmaning.


Spin puls intervall
Spin Puls intervall är tuff konditionsträning i intervallform. Vi använder pulsband och intensitetsmätare, så att du kan följa din egen ansträngningsgrad. I Spin puls intervall utmanar du din kondition regält. Passet riktar sig till dig som är van spinnare.


Spin soft
Spin soft är ett Spinpass på en lugnare nivå. Träningen bygger på distansens upplägg med musiken som röd tråd. Perfekt som återhämtningspass efter en tuff träningsperiod, för att komma igång efter uppehåll eller om du är helt ny på Spin. 


Spin Flow 
Spin Flow är i grunden ett Spin distans-pass där fokus ligger på flyt och fokus. Under passet hittar vi sköna ansträngningar, andra andningen och du får utrymme att känna medvetenhet i träningen, musiken och flåset. Hitta flytet helt enkelt.


Spin Spurt
På Spin spurt får du det bästa från Spinningens distans- och intervallpass. Passet börjar med en distansdel och avslutas med tuffa intervaller. Utmärkande för passet är musikkänsla, variation och träningsglädje. Spurt passar dig som gillar när det händer mycket under spinningpasset.


SkivstångSpin
Kombipass med styrka och kondition. Passet inleds med Skivstång där vi tränar styrka för armar, axlar, skuldror, mage, rygg, höfter och ben. Skivstångsträningen följs av Spinning där vi tränar kondition och uthållighet. Det bästa från två världar helt enkelt. Se mer under Skivstång respektive Spinning.