Friskis & Svettis-logotyp

NORRKÖPING

Barn i gymmet

Barn under 13 år får ej vistas i gymmet eller i våra hallar då de står tomma.

Bebisar får följa med i gymmet på vardagar fram till kl. 15. När du tränar ska din bebis sitta/ligga i bilbarnstol eller barnvagnsinsats. På grund av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta upp barnet och låta hen röra sig i gymmet eller ligga fritt på stretchmatta/golvyta. Barnvagn med hjulskydd får tas med in i gymmet i mån av plats.

artikel gym.jpg

Gym

Vi i Friskis&Svettis tror på mångfald i gymmet, i dubbel bemärkelse. Vi vill att så många olika människor som möjligt ska känna sig trygga, välkomna och inspirerade till att träna i våra gym. Samtidigt vill vi inspirera till mångfald och variation träningen. Våra tränare är på plats för att hjälpa, inspirera och utmana dig.

Citygymmet
Under sommaren 2016 byggde vi ett helt nytt 800 kvadratmeter stort gym i City. Spana in vårt gym i City här »

Flexibelt gym på Ingelsta
På Ingelsta kan du träna tidiga morgnar och sena kvällar, trots att vi inte har bemannat. Du passerar då själv in med ditt träningskort.
Mer om hur det fungerar med flexibel anläggning hittar du här »
Spana in vårt gym på Ingelsta här »

Instruktioner, IMT och tillgängliga tränare ingår för dig som är medlem och har träningskort hos oss. Alla våra tränare är utvalda och utbildade hos Friskis&Svettis Riks för att inspirera och utmana dig din träning.


Gym - introduktion
Ett pass som vänder sig till dig som har liten eller ingen erfarenhet av träning i gymmet. I en grupp om 5 personer går ni under 90 minuter igenom grunderna i gymträning. En av våra tränare ger er ett gemensamt förslag på träningsupplägg för att komma igång. Gym - introduktion erbjuds i början av terminerna.


Tillgänglig tränare
I våra gym finns tränare som hjälper dig att komma igång, lär ut teknik, visar dig inställningar på maskiner eller ger tips på utrustning och övningar. Alla våra instruktörer är utvalda och utbildade hos Friskis&Svettis Riks för att inspirera och utmana dig din träning. Du kan se i schemat när en tillgänglig instruktör är på plats.


Cirkelgym
Cirkelgym är ett gruppträningspass där du tränar individuellt vid olika maskiner eller stationer placerade i cirkel. En ledare går igenom varje övning och hjälper till med teknik under passet. Fokus ligger på uthållig styrketräning med konditionsträning som en bonus. Cirkeln består av 20 övningar för hela kroppen. Träningen passar både för erfarna och oerfarna, övningarna är enkla att utföra och maskinerna lätta att ställa in. Cirkelgym kombinerar det bästa från grupp- och individuell träning.


Cirkelgym Go
Limited edition 2017.
Cirkelgym go är rejäl träning utan krusiduller. Passet körs inne i Cirkelgymmet, ett varv i två cirklar. En med tunga, långsamma styrkeövningar i maskiner. En med konditionsövningar i högt tempo utan redskap. Gruppen delas in i två team som taggar varandra till max. Rak och skön träning med extra allt.
Let´s go!


Cirkelgym X
Ett extra tufft och intensivt pass med hög gruppkänsla. Vi tränar både i maskiner och i stationer, med eller utan redskap. Cirkelgym X är ett pass där du verkligen har möjliget att utmana dig själv.


CirkelgymIW
Kombipass där du kan utmana både din styrka och kondition. Passet inleds med Cirkelgym där du tränar individuellt vid olika stationer/maskiner under ledning av en instruktör. Fokus ligger på styrketräning med konditionsträning som en bonus. Cirkeln består av 20 övningar för hela kroppen. Passet fortsätter sedan med Indoor walking där du kan utmana din kondition. Hela kroppen engageras och du blir skönt svettig. Belastningen styr du själv vilket gör träningen precis så tuff som du önskar.


Rodd - Nyhet 2018
Hitta din roddmaskin. Spänn fast fötterna. Hitta handtaget. Gör dig redo. Rodd är sportig, rytmiskt och kraftfull intervallträning i grupp.

På Rodd tränar du din kondition. Benen jobbar med kraft och överkroppen engageras i varje drag. Tillsammans blir det en kraftfull men ändå skonsam totalövning. Utmana dig ordentligt eller ta det piano. Du väljer själv motstånd på din roddmaskin.

På Rodd följer gruppen oftast ledarens takt och rytm. Det bidrar till passets lite suggestiva upplevelse av att vara i ett flow. Ibland finns musik som inspirerar i bakgrunden. Ledaren och gruppkompisarna hejar på, så du orkar hela vägen in i hamn.


IMT - Inspiration med tränare
Lär dig teknik, få inspiration och testa nya redskap. Här tränar du varierade övningar i grupp om 5 personer under ledning av en instruktör som ger dig feedback. Gruppen är öppen för alla och är tänkt att inspirera dig till att träna vidare på egen hand. IMT finns i flera olika varianter, både för dig som precis börjat träna, för dig som vill ha rejäla utmaningar eller för dig som vill träna med ett särskilt redskap. IMT ingår i ditt träningskort.

IMT-Mamma
Här tränar du som nybliven mamma helt efter egen förmåga och på dina (och barnens) villkor. Våra tränare guidar i teknik och upplägg. Två och två turas vi om att träna igenom hela kroppen i sju stationer. Minuterna du inte tränar är du med barnen eller peppar din träningskompis. Vi paras ihop på plats. Träningen fokuserar på stabilitet och styrka i bål och bäckenbotten, hållningsmuskler och armar och axlar. Med kontroll. Bebis är välkommen på passet förutsatt att hen inte springer runt ännu.


Individuell instruktion
Individuell instruktion innebär att du bokar tid med en instruktör. Utifrån dina behov och mål får du ett träningsupplägg som ni tillsammans går igenom. Allt på en timme. Individuella instruktioner passar dig som har tränat ett tag och vill ha ny inspiration för att utvecklas.

Skivstångsguider

Undrar du något om våra skivstänger. Då finner du nog svaret här:

Skivstångsguide City

Skivstångsguide Ingelsta

Åldersgränser

Gym: från året du fyller 13 år.
Instruktiva pass: från året du fyller 13 år.
Övrig gruppträning: från året du fyller 10 år (10-13 år i vuxens sällskap).
Jympa familj: 2-6 år.
Familjefys: 6-12 år.

På Spin och Indoor Walking rekommenderar vi att du är minst 150 cm lång.
Fram till året du fyller 16 år krävs målsmans sällskap vid tecknande av medlemskap samt vid köp av träningskort och engångsbiljett. Målsman är alltid ytterst ansvarig för den unge medlemmen och hens träning.